donderdag 1 maart 2012

Pizzaoven bouwen

Ik mag dan wel handig zijn, maar de schrik sloeg me toch om het lijf bij de gedachte zo'n houtoven van a tot z zelf te moeten bouwen. Je moet er toch voor zorgen dat je constructie stevig genoeg is, dat je werkt met brandveilige materialen, dat je oven goed geïsoleerd is, etc.

Hierover moest ik me geen zorgen maken. De oven die ik besteld had, bestaat namelijk uit prefab-stukken. Het enige wat ik moest doen was een plaats zoeken in onze tuin en eventueel een sokkel metsen. Zelfs dat laatste was niet aan de orde. Ik had de ideale plaats al lang in mijn gedachten: in onze zijbouw. Hiervoor moest enkel een stuk zijmuur afgebroken worden. Via de zijkant kon ik de prefab-stukken op z'n plaats 'leggen'. In de voorzijde van de muur maakte ik de opening. Eens alle stukken op z'n plaats, werd de oven goed ingepakt met vuurbestendige isolatie. Daarboven kwamen een 10-tal zakken zand.

Ik metste nog niet direct m'n zijmuur terug toe. Bij het instoken van de oven wou ik toch zekerheid. Stel dat er toch iets mis zou gelopen zijn, kon ik gemakkelijker ingrijpen. Deze schrik was onterecht want de oven doorstond de eerste vuurtest met glans.




Stukje van de zijmuur afgebroken zodat de verschillende stukken er gemakkelijk in geplaatst konden worden. Nadien ook een betonplaat gegoten. Voor de rest is heel de 'sokkel' opgevuld met steengeruis. Dus inzakken zal dat zeker niet doen :)






















Een ander voorbereidend werkje was het gat voorzien in de voorzijde van de muur. 












Eens de verschillende elementen er waren, kon alles op z'n plaats gezet worden. Hierboven kwam nog brandveilige isolatie en heel wat zakken zand. 












Heel spannend ... het eerste vuurtje. De oven doorstond de eerste test heel goed. 
De boog moet nu nog wel opgevoegd worden. Dat zal een werkje voor deze zomer worden. Eerst wil ik mijn oven verder uittesten :)

2 opmerkingen: