vrijdag 2 maart 2012

Brood bakken in houtoven

Voor het instoken van de oven had ik een volledige dag voorzien. Een hele dag was het ongeveer een 200° in de oven. Nooit liet ik de vlammen tot tegen de koepel komen.

Uiteindelijk vond ik het jammer dat die warmte niet gebruikt werd. Ik besloot om er dan maar al een broodje in te steken. Mijn vrouw volgde een recept van Jamie Oliver.

Het basisrecept voor een perfect brood volgens Jamie Oliver:

Ingrediënten:

  • 30 gram verse gist
  • 30 gram honing
  • 6 1/4 dl lauw water
  • 500 gram bloem
  • 30 gram zout


Bereiding:
Wij maakten het deeg in een keukenrobot.
Deden in de kom de bloem en het zout, maakten in het midden een kuiltje en deden daarin het opgeloste gistmengsel en de honing. Stilaan werd ook het overige water toegevoegd.
We lieten het deeg 40 min. rijzen. Nadien werd het deeg opnieuw gekneed (ditmaal met de hand) en sloegen er alle lucht uit. We maakten mooie bolletjes van het deeg en lieten het nogmaals rijzen (normaal gezien tot het deeg in volume is verdubbeld). Dat verdubbelen gebeurde niet dus hebben we het zo maar in de oven gebakken. Na 30 min. haalden we het brood uit de oven. Je kunt horen of een brood gaar is door op de onderkant te kloppen: als het hol klinkt, is het brood klaar zoniet moet je het wat langer laten bakken.


Ondanks dat het brood de tweede maal niet meer hard gerezen was, kwam er toch een boerenbroodje uit de oven. Het rook overheerlijk :)
Voor ons was dit een te zout broodje. Ook de kinderen vonden het minder geslaagd. Dus op zoek naar een ander recept :)




Geen opmerkingen:

Een reactie posten